ΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΕΡΡΙΚΟΣ ΣΛΗΜΑΝ

ΜΙΑ ΑΣΥΝΗΘΙΣΤΗ  ΣΧΕΣΗ
Από το αρχείο του Ερρίκου και της Σοφίας Σλήμαν, ΑΣΚΣΑ Τμήμα Αρχείων

Ο Ερρίκος Σλήμαν ήρθε στην Ελλάδα το 1869. Έχοντας πουλήσει τις επιχειρήσεις του στη Ρωσία και πάρει διαζύγιο από τη Ρωσίδα σύζυγό του, ο Σλήμαν έψαχνε για μια νέα σύντροφο που θα συμμεριζόταν το όνειρό του να ανασκάψει τις ομηρικές ακροπόλεις της Τροίας και των Μυκηνών και να αποδείξει ότι η Ιλιάδα δεν ήταν παραμύθι.

Τον Σεπτέμβριο του 1869 ο Ερρίκος παντρεύτηκε τη Σοφία Εγκαστρωμένου. Αυτός ήταν 48 χρονών, αυτή 18. Μετά από ένα αποτυχημένο ταξίδι του μέλιτος όπου το ζευγάρι έφτασε στα πρόθυρα του διαζυγίου, ο Σλήμαν έφυγε για την Τροία για να ξεκινήσει την ανασκαφή της. Το ζευγάρι δεν χώρισε, αντίθετα απέκτησε δόξα με τις ανακαλύψεις τους, μένοντας μαζί μέχρι τον θάνατο του Ερρίκου το 1890. Το 1936, τα παιδιά τους, Ανδρομάχη και Αγαμέμνων, εμπιστεύθηκαν το αρχείο του ζεύγους στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα.

Ο σκοπός της παρούσας ψηφιακής έκθεσης είναι να οπτικοποιήσει με φωτογραφίες και γράμματα από το αρχείο το χρονικό της σχέσης των Σλήμαν συμπληρώνοντας τις δημοσιεύσεις της Ελένης Μπόμπου-Πρωτόπαπα, Σοφία Εγκαστρωμένου-Σλήμαν: Γράμματα στον Ερρίκο (2005) και Δανάης Κουλμάση, Σλήμαν & Σοφία: Μια ιστορία αγάπης (2006).

1. ΓΑΜΟΣ ΑΠΟ ΣΥΝΟΙΚΕΣΙΟ, ΓΑΜΠΡΟΣ ΚΑΙ ΝΥΦΗ ΣΤΑ ΠΡΟΘΥΡΑ ΔΙΑΖΥΓΙΟΥ 

Φωτογραφίες-πορτρέτα της Σοφίας και του Ερρίκου τραβηγμένες στο Παρίσι, περίπου 1869-1870.
Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Τμήμα Αρχείων, Αρχείο Ερρίκου Σλήμαν 

Στις 21 Σεπτεμβρίου 1869, ο Ερρίκος Σλήμαν (Heinrich Schliemann), πλούσιος Γερμανός επιχειρηματίας, παντρεύτηκε στην Αθήνα την Σοφία Εγκαστρωμένου. Ο Ερρίκος ήταν 48 χρονών και η Σοφία 17. Επρόκειτο για γάμο από συνοικέσιο, δεύτερος γάμος για τον Σλήμαν που μόλις είχε πάρει διαζύγιο μετά από είκοσι χρόνια γάμου με τη Ρωσίδα Ekaterina Lyschin. Ο Σλήμαν που είχε ρευστοποιήσει τις επιχειρήσεις του στη Ρωσία αναζητούσε έναν νέο τρόπο ζωής με σκοπό να αποδείξει ότι οι ομηρικές πόλεις της Τροίας και των Μυκηνών ήταν υπαρκτές και όχι μυθικές. Η επιλογή μιας Ελληνίδας συζύγου ήταν μέρος αυτού του «ονείρου». Το ζεύγος υπέγραψε προγαμιαίο συμφωνητικό βάσει του οποίου η Σοφία δεν θα μπορούσε, όσο ήταν εν ζωή ο Ερρίκος, να έχει καμία απαίτηση επί της περιουσίας του Ερρίκου.

Μετά από έναν παρατεταμένο και ολέθριο ταξίδι του μέλιτος στην Ευρώπη, όπου ο Ερρίκος προσπάθησε να παρουσιάσει χωρίς επιτυχία την άπειρη Σοφία στην υψηλή κοινωνία του Παρισιού, το ζευγάρι επέστρεψε στην Αθήνα στις 19 Φεβρουαρίου 1870 στα πρόθυρα διαζυγίου. Οι επιστολές της Σοφίας από το Παρίσι προς την οικογένειά της αναφέρονται στην πολυάσχολη κοινωνική ζωή του ζεύγους, αλλά από τα συμφραζόμενα καταλαβαίνουμε ότι η Σοφία αφενός αντιλαμβανόταν ότι δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει στις μεγάλες απαιτήσεις του συζύγου της, και αφετέρου ότι υπέφερε από έντονη νοσταλγία για την Ελλάδα και την οικογένειά της. Φτάνοντας στην Ελλάδα ο Ερρίκος ήρθε αντιμέτωπος με τη μητέρα και τον μεγάλο αδελφό της Σοφίας που τον κατηγορούσε ότι δεν είχε δωρίσει κανένα κόσμημα αξίας στη σύζυγό του. 

Φοβούμενη το σκάνδαλο ενός διαζυγίου και με τον Σλήμαν να έχει ήδη φύγει για την Τροία για τις πρώτες δοκιμαστικές τομές, η οικογένεια της Σοφίας έριξε τους τόνους της αντιπαράθεσης. Καθώς δεν του είχε παραχωρηθεί επίσημη άδεια από τις Οθωμανικές αρχές για ανασκαφές στην Τροία, ο Ερρίκος επέστρεψε σύντομα στην Αθήνα. 

Πιστεύοντας ότι η νεαρή σύζυγός του ήταν άρρωστη, την πήρε μαζί του σε νέο ταξίδι στην Ευρώπη, με προορισμό το σανατόριο του Schweizermuhle στη Γερμανία. Εκεί η Σοφία διαγνώστηκε με «υστερία», αγαπημένη διάγνωση των γιατρών της εποχής για γυναίκες που δυσκολεύονταν να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της έγγαμης ζωής. 

Το ζευγάρι επέστρεψε στην Αθήνα στις 2 Ιουνίου 1870 με τον Σλήμαν να παίρνει την επόμενη μέρα το πλοίο για τη Γαλλία. Σε ένα γράμμα που έδωσε στη Σοφία αφού αποβιβάστηκαν, αλλά που είχε γράψει εν πλω, παρουσιάζει τον εαυτό του ως το θύμα αυτού του γάμου και τη Σοφία ως την κακή σύζυγο, έρμαιο των αποφάσεων της οικογένειάς της. Αυτό όμως που καταλαβαίνουμε από την ανάγνωση της επιστολής είναι ότι ο Ερρίκος ένιωθε άβολα από την απρόβλεπτη ανυπακοή και διαφαινόμενη ισχυρή προσωπικότητα της νεαρής γυναίκας. 
 

border-element

2. ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΓΙΑΤΡΟΥ

Ο γιατρός που παρακολουθούσε την καταρρακωμένη ψυχικά και σωματικά Σοφία, ο Μιλτιάδης Βενιζέλος (1822-1887), προσπάθησε με δύο επιστολές γραμμένες στις 22 και 23 Ιουνίου 1870, να πείσει τον Σλήμαν να εγκαταλείψει την ιδέα του διαζυγίου: αφενός ένα δεύτερο διαζύγιο θα έβλαπτε ανεπανόρθωτα τη φήμη του και αφετέρου είχε μεγάλο μερίδιο ευθύνης σε αυτή την ιστορία: θα έπρεπε να είχε προβλέψει ότι ένας γάμος με μια τόσο νέα γυναίκα δεν θα ήταν εύκολος. Επομένως δεν έφταιγε μόνο η Σοφία που κατά τον Βενιζέλο ήταν μια γυναίκα με «καλήν καρδίαν, νουν υγιή και το ήθος υψηλόν». Σε αντίθεση με τη διάγνωση του Γερμανού γιατρού στο Σανατόριο του Scweizermuhle, ο Έλληνας γιατρός δεν απέδιδε τη συμπεριφορά της Σοφίας σε υστερία. Ο Σλήμαν θα έπρεπε να δείξει μεγαλύτερη υπομονή και να προσπαθήσει περισσότερο για την ευτυχία της Σοφίας, αφήνοντας να εννοηθεί ότι πολλά από τα προβλήματα θα λύνονταν με μια εγκυμοσύνη.

O Σλήμαν θα ακολουθήσει τη συμβουλή του Έλληνα γιατρού με θετικά αποτελέσματα. Η Δανάη Κουλμάση (Σλήμαν &Σοφία: Μια ιστορία αγάπης, Αθήνα 2006, σ. 64-65) πιστεύει ότι η αλλαγή στη συμπεριφορά του Σλήμαν οφειλόταν και σε έναν άλλο βαθύτερο λόγο. Ο Σλήμαν «θέλει να διατηρήσει ζωντανό το όνειρο… εξακολουθεί να θεωρεί τη Σοφία αναπόσπαστο μέρος του βίου και του έργου του». Τον Ιούλιο του 1870 ο Ερρίκος και η Σοφία ταξίδευσαν μαζί στο Παρίσι και από εκεί κατευθύνθηκαν στα βόρεια παράλια της Γαλλίας για να περάσουν τον Αύγουστο στην Boulogne-sur-Mer, όπου η Σοφία θα ηρεμήσει κοντά στη θάλασσα που τόσο λάτρευε. Τους επόμενους μήνες ο Σλήμαν που πάλι ταξίδευε για δουλειές μεταμορφώνεται σε τρυφερό σύζυγο στέλνοντάς της τρυφερά γράμματα με συμβουλές και παραινέσεις: η Σοφία ήταν έγκυος.

Εννιά μήνες αργότερα, στις 25 Απριλίου 1871, γεννήθηκε το πρώτο τους παιδί, η Ανδρομάχη. Ο Ερρίκος και η Σοφία θα βρουν καταφύγιο στη γαλήνια Boulogne-sur-Mer πολλές φορές στη διάρκεια του εικοσαετούς γάμου τους. To καλοκαίρι του 1877, την επιτυχημένη εμφάνιση του ζεύγους Σλήμαν στο Βασιλικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο του Λονδίνου ακολούθησαν έξι εβδομάδες διακοπών στην Boulogne-sur-Mer. Μερικούς μήνες μετά, στις 16 Μαρτίου 1878, η Σοφία έφερε στον κόσμο το δεύτερο παιδί τους, τον Αγαμέμνονα. 

 

Ο γιατρός Μιλτιάδης Βενιζέλος.
Περιοδικό Ποικίλη Στοά, Εθνικόν Ημερολόγιον 1889
border-element

3. ΕΡΡΙΚΑΚΙ ΚΑΙ ΣΟΦΙAKIΟΝ

Εκλαϊκευμένη απόδοση της ζωής του Ερρίκου και της Σοφίας, σε μορφή κόμικ, στα ισπανικά, 17 Φεβρουαρίου 1971.
Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Τμήμα Αρχείων, Αρχείο Curtis Runnels

Η Σοφία και ο Ερρίκος θα ανταλλάξουν εκατοντάδες επιστολές στα είκοσι-ένα χρόνια του γάμου τους, πολύ περισσότερες από άλλα ζευγάρια της εποχής. Οι συχνές και πολύμηνες απουσίες του Ερρίκου από τη συζυγική στέγη είτε λόγω ανασκαφών, είτε άλλων ταξιδιών και οι υποχρεωτικές θερινές διακοπές της Σοφίας, συνήθως άνευ Ερρίκου, στις ευρωπαϊκές λουτροπόλεις αποτελούν τους κυρίως λόγους για τη συχνή αλληλογραφία. 

Το μεγαλύτερο μέρος των επιστολών της Σοφίας προς τον Ερρίκο έχουν δημοσιευθεί από την Ελένη Μπόμπου-Πρωτόπαππα (Γράμματα στον Ερρίκο, Αθήνα 2005). Για τις επιστολές του Ερρίκου προς τη Σοφία δεν υπάρχει ξεχωριστή δημοσίευση. Η Δανάη Κουλμάση στο βιβλίο της Σλήμαν & Σοφία: Μια ιστορία αγάπης (Αθήνα 2006) παραθέτει αποσπάσματα από τα γράμματα του Ερρίκου, αλλά επειδή το βιβλίο της στερείται παραπομπών είναι πολύ δύσκολος ο εντοπισμός τους στο αρχείο. 

Μετά τους ταραχώδεις πρώτους μήνες του γάμου τους, το ταξίδι τους στη Boulogne-sur-Mer τον Αύγουστο του 1870, την εγκυμοσύνη της Σοφίας και τη γέννηση της Ανδρομάχης τον Απρίλιο του 1871, παρατηρούμε θεαματική βελτίωση στις σχέσεις του ζευγαριού. Στο αρχείο της Σοφίας Σλήμαν σώζονται 10 επιστολές του Ερρίκου σταλμένες σε διάστημα έξι μηνών από τον Αύγουστο έως τον Δεκέμβριο του 1871.

Η Σοφία είναι λίγο πιο τυπική στις προσφωνήσεις της: «Ακριβέ και περιπόθητέ μου σύζυγε» στις 25 Απριλίου 1872, ανήμερα των πρώτων γενεθλίων της Ανδρομάχης με τον Σλήμαν απόντα στην Τροία, αλλά και «Αγαπητέ μοι σύζυγε Ερρικάκι» (28 Σεπτεμβρίου 1875) ή «Φίλτατέ μοι Ερρικάκι» (4 Οκτωβρίου 1875), σε μια περίοδο που οι σχέσεις τους ήταν πάλι σε ένταση. Συνήθως τελειώνει τα γράμματά της είτε με το ονοματεπώνυμό της, είτε «μετ’ αγάπης η πιστή σύζυγός Σου Σοφία» ή «Μετά των τέκνων Σε ασπαζόμεθα (18 Ιουλίου 1883). 

Η Δανάη Κουλμάση δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ιδιωτική ζωή του ζεύγους που παρά τη διαφορά ηλικίας και τον συντηρητισμό που χαρακτήριζε την ερωτική ζωή των ζευγαριών του 19ου αιώνα, φαίνεται ότι υπήρχε έντονος ερωτισμός ανάμεσά τους. Εάν και υπονοείται εδώ κι εκεί στην αλληλογραφία τους, η καλύτερη πληροφόρηση προέρχεται από την αλληλογραφία του Ερρίκου με τον γιατρό και ανθρωπολόγο Rudolf Virchow (1821-1902), συνομήλικο του Σλήμαν και οικογενειακό φίλο του ζεύγους. Σε αυτόν απευθύνονταν και οι δύο για συμβουλή όταν υπήρχαν προβλήματα στη σχέση τους (Κουλμάση 2006, 224-228).

 

border-element

4. «ΠΡΟΣΠΑΘΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΤΗ ΣΟΦΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟ»

Εάν ένα πράγμα επιθυμούσε ο Σλήμαν περισσότερο από τη Σοφία ήταν η ενεργή συμμετοχή της στις ανασκαφές του. Αρκετά ασυνήθιστο σε μια εποχή όπου οι ρόλοι των δύο συζύγων ήταν διακριτοί και οι νυμφευμένες γυναίκες δεν εμπλέκονταν στην επαγγελματική ζωή των συζύγων. Η Σοφία αρνήθηκε να συνοδεύσει τον Σλήμαν το φθινόπωρο του 1871 στις πρώτες επίσημες ανασκαφές του στην Τροία με τη δικαιολογία ότι η Ανδρομάχη ήταν πολύ μωρό για να την αφήσει σε άλλους. Ο Σλήμαν δεν της γράφει για κάποιο διάστημα κι όταν αποφασίζει να της απαντήσει (στα γαλλικά) της θυμίζει τον πόνο που του προκάλεσε η άρνησή της να πάει μαζί του στην Τροία. 

Μετά τις ανασκαφές του 1871, ο Σλήμαν θα επιστρέψει στην Τροία τον Απρίλιο του 1872. Τέλος Μαΐου, η Σοφία πήγε να τον βρει, αφήνοντας στους γονείς της την ενός έτους Ανδρομάχη. Αρχικά, ο Σλήμαν της ανέθεσε την επίβλεψη δύο εργατών, στη συνέχεια όμως της έδωσε την εποπτεία μιας τομής. Είναι προφανές ότι ήθελε τη Σοφία μαζί του στα σκάμματα και όχι σε κάποιο επικουρικό ρόλο στο σπίτι της ανασκαφής. Τις ίδιες μέρες έστειλε στον πεθερό του μια έκθεση των ανασκαφών προς εκτύπωση: «Εσωκλείστως επίσης η 9η έκθεσις μου, ή καλλίτερον η έκθεσις της Σοφίας, διότι αύτη την συνέγραψε και όλαι αι ιδέαι είναι εδικαί της». Όχι μόνο βασιζόταν επάνω της για τη σύνθεση των ανασκαφικών του εκθέσεων αλλά δεν δίσταζε να της αποδώσει τα εύσημα. 

Οι ανασκαφές στην Τροία επαναλήφθηκαν τον Φεβρουάριο του 1873 με πολύ κρύο και κακό καιρό. Η Σοφία ταξίδεψε στην Τρωάδα τον Απρίλιο με σκοπό να μείνει μαζί του καθ’ όλη τη διάρκεια της ανασκαφής. Αυτή τη φορά της ανέθεσε την εποπτεία των ανασκαφών στο Πασά Τεπέ (Κουλμάση 2005, σ.129)· όμως τα νέα για τον θάνατο του πατέρα της την ανάγκασαν να φύγει από την Τροία στις αρχές του Μαΐου. Στο τέλος του μήνα ο Σλήμαν θα ανακαλύψει τον Θησαυρό του Πριάμου. Τη σημαντικότερη ίσως στιγμή στη ζωή του δεν την μοιράστηκε με τη Σοφία παρότι στις δημοσιεύσεις του θα ισχυριστεί ότι η Σοφία ήταν μαζί του την ώρα της ανακάλυψης. Έχει χυθεί πολύ μελάνι από τους ερευνητές στην προσπάθειά τους να εξηγήσουν γιατί ο Σλήμαν επινόησε την παρουσία της Σοφίας στην ανακάλυψη του Θησαυρού. Η απάντηση μάλλον βρίσκεται σε επιστολή που έστειλε ο Σλήμαν στον Διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, Charles Newton, στις 27 Δεκεμβρίου 1873. (Η επιστολή που βρίσκεται στα Αρχεία του Μουσείου δημοσιεύτηκε από την Lesley Fitton.)

“... On acc[oun]t of her father’s sudden death Mrs Schliemann left me in the beginning of May. The treasure was found end of May; but since I am endeavouring to make an archaeologist of her, I wrote in my book that she had been present and assisted me in taking out the treasure. I merely did so to stimulate and encourage her, for she has great capacities. So f[or] i[nstance] she has learned Italian here in less than two months.”

 

Στο σκληρό εξώφυλλο του ημερολογίου των ανασκαφών στην Τροία το 1873 ο Σλήμαν έγραψε «Henry und Sophia», έστω και για τις λίγες μέρες που έσκαψε μαζί του εκείνη τη χρονιά. Η Σοφία δεν διέψευσε ποτέ τον Σλήμαν ακόμα κι όταν αυτός δεν ήταν εν ζωή. Μάλιστα κάποια στιγμή ανάμεσα στο 1873 και στο 1877 η Σοφία πόζαρε στον φωτογράφο, ως Ελένη της Τροίας, φορώντας μέρος από τον λεγόμενο Θησαυρό του Πριάμου. Η Σοφία θα ταυτιστεί με αυτήν την εικόνα όχι μόνο στο υπόλοιπο της ζωής της αλλά και μετά θάνατον. Είναι η φωτογραφία με τη μεγαλύτερη χρήση σε εξώφυλλα βιβλίων με θέμα τον Ερρίκο Σλήμαν και τις ανασκαφές στην Τροία.

Όσο μπορούσε, ειδικά πριν από τη γέννηση του δεύτερου παιδιού τους το 1878, η Σοφία ακολουθούσε τον Ερρίκο στις ανασκαφές και συμμετείχε ενεργά στη δύσκολη καθημερινότητα της αρχαιολογικής ζωής. Θα πρέπει να σημειωθεί (κι έχει περάσει σχετικά απαρατήρητο στην έρευνα) ότι η Σοφία είχε πολλές αποβολές στη διάρκεια της ζωής της. Στις Μυκήνες θα ήταν μαζί του στην αποκάλυψη των ασύλητων λακκοειδών τάφων του Ταφικού Κύκλου Α, το 1876. Ο Σλήμαν πρόβαλλε ακόμα μια φορά την παρουσία της αναδεικνύοντας τη συμβολή της στην ανασκαφή. Αντίθετα επέλεξε να υποβαθμίσει τον ρόλο του αρχαιολόγου Παναγιώτη Σταματάκη που είχε στείλει η Αρχαιολογική Εταιρεία να εποπτεύσει την ανασκαφή των Μυκηνών. Γνωρίζουμε από τη δημοσίευση των ημερολογίων του Σταματάκη (Βασιλικού 2011) ότι η Σοφία υιοθέτησε, σε μερικές περιπτώσεις, συμπεριφορά βασιλικότερη του βασιλέως επιπλήττοντας τον Σταματάκη, ο οποίος γράφει σε επιστολή του προς τον Στέφανο Κουμανούδη, γραμματέα της Αρχαιολογικής Εταιρείας: «Η μετά του κ. Σχ. σχέσις μου διατελεί διακεκομμένη συνεννοούμεθα δε διά των επιστατών. Η κυρία του επέστρεψεν ενταύθα εξ Αθηνών, αλλά καλό ήτο να μην ήρχετο. Διότι παν ό,τι συνέβη αυτή το επροκάλεσε και φοβούμαι πολύ μην έχωμεν πάλιν τα ίδια» (Βασιλικού 2011, σ. 203). 

 

Φωτογραφία της Σοφίας Σλήμαν με τα κοσμήματα από τον Θησαυρό του Πριάμου. Η συγκεκριμένη φωτογραφία που υπογράφεται από τον Ν. Ζωγράφο (1881-1967) αποτελεί αντίγραφο της πρώτης που χρησιμοποιήθηκε για την εικονογράφηση του The Graphic. Κατά τη συνήθεια της εποχής, η Σοφία την έδινε σε γνωστούς και φίλους συμπεριλαμβανομένου του Αμερικανού αρχαιολόγου Carl W. Blegen.
Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Τμήμα Αρχείων, Αρχείο Carl W. Blegen
border-element

5. ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΗ ΜΕ ΚΟΙΝΩΝΙΟΠΑΘΗ;

Η Σοφία, έγκυος στον Αγαμέμνονα, με την μικρή Ανδρομάχη στο Παρίσι, 1877.
Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Τμήμα Αρχείων, Αρχείο Lynn and Gray Poole

Μετά από την τόσο επιτυχημένη εμφάνιση του ζεύγους στο Λονδίνο, ο Ερρίκος και η Σοφία αναχώρησαν για την αγαπημένη τους Boulοgne-sur-Mer, όπου κατέλυσαν στο Hôtel du Pavillon Impérial για πέντε εβδομάδες διακοπών.

Από εκεί, αντί να επιστρέψουν στην Ελλάδα, ο Σλήμαν εγκατέστησε την έγκυο Σοφία στο Παρίσι, υπό την παρακολούθηση Γάλλων και Ελλήνων γιατρών, ώστε να αποφευχθεί άλλη μια αποβολή από τις πολλές που είχε ήδη η Σοφία μετά τη γέννηση της Ανδρομάχης. Τους επόμενους μήνες μέχρι τη γέννηση του Αγαμέμνονος τον Μάρτιο του 1878, η Σοφία θα μείνει μόνη της στο Παρίσι με την Ανδρομάχη και τη Γαλλίδα γκουβερνάντα και παροδικές επισκέψεις του αδελφού της Σπύρου, όπως και της μητέρας της προς το τέλος της εγκυμοσύνης. Ο Ερρίκος θα περάσει να τους δει για δύο μέρες μόνο, επιστρέφοντας από το Würzburg στην Αθήνα. Στο Παρίσι επέστρεψε μια εβδομάδα πριν από τη γέννηση του γιου του στις 16 Μαρτίου 1878. 

Ο David Traill θεωρεί ότι μόνο ένας κοινωνιοπαθής και εγωπαθής σαν τον Σλήμαν θα μπορούσε να αφήσει τη γυναίκα του σε μια ξένη χώρα να περάσει μόνη όλη τη εγκυμοσύνη της (Traill 1986). Ακόμα και οι Lynn και Gray Poole, οι συγγραφείς του One Passion, Two Loves, που παρουσίασαν με πολύ ρομαντισμό τη σχέση του Ερρίκου και της Σοφίας, βρίσκουν τη συμπεριφορά του Σλήμαν εντελώς ανεξήγητη. 

 

border-element

6. Η ΣΟΦΙΑ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ!

Πέρα από τη τσιγκουνιά του Ερρίκου, άλλο αγκάθι στη σχέση τους υπήρξε η εμμονή του στις θεραπευτικές ιδιότητες του νερού είτε επρόκειτο για ιαματικά νερά, ψυχρολουσίες ή μπάνιο στη θάλασσα. Ο ίδιος κολυμπούσε χειμώνα-καλοκαίρι. Όταν ήταν στην Αθήνα πήγαινε κάθε πρωί με το άλογό του στο Φάληρο. Ακόμα και στην Τροία δεν έχανε την ευκαιρία να ιππεύσει μέχρι τη θάλασσα για κολύμπι. 

Από το 1880 θα ξεκινήσουν οι σχεδόν υποχρεωτικές καλοκαιρινές διακοπές της Σοφίας και των παιδιών σε κάποια ευρωπαϊκή λουτρόπολη της Γερμανίας και της Αυστρίας. Ο Σλήμαν ήταν συνήθως απών ή έκανε τα μπάνια του σε κάποια γειτονική λουτρόπολη, όπως το καλοκαίρι του 1883 με τον Ερρίκο να παραθερίζει στο Bad Wildungen (Γερμανία) και τη Σοφία με τα παιδιά στο Carlsbad και στο Franzenbad της Βοημίας. 

Η μεγαλύτερη επανάσταση της Σοφίας θα έρθει στο τέλος του 1885, όταν θα πάρει μόνη της τη μεγάλη απόφαση, εφόσον ο Σλήμαν ήταν σε ταξίδι αναψυχής στην Κούβα, να διακόψει τις σπουδές της Ανδρομάχης στο ελβετικό παρθεναγωγείο της Λωζάννης και να επιστρέψουν στην Αθήνα. Η Σοφία διαφωνούσε με τα προχωρημένα ήθη του παρθεναγωγείου. Κατά βάθος ίσως δεν άντεχε στην ιδέα να περάσει άλλη μια «εξορία», μακριά από την αγαπημένη της Αθήνα.

Ένα χρόνο αργότερα στο τέλος του καλοκαιριού το 1886 αφού έχει υποστεί ακόμα μια φορά την «εξορία» των ευρωπαϊκών λουτροπόλεων μακριά από την αγαπημένη της θάλασσα, αποφασίζει μόνη της, χωρίς την έγκρισή του, να πάρει τα παιδιά και να πάνε στην παραλιακή Οstende του Βελγίου. 

 

Τo ξενοδοχείο Belvedere στο Marienbad όπου βρισκόταν η Σοφία το καλοκαίρι του 1884 (από απόδειξη του ξενοδοχείου).
Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Τμήμα Αρχείων, Αρχείο Ερρίκου Σλήμαν
border-element

7. «ΧΡΥΣΕ ΜΟΥ ΠΑΠΑ»

Αγαμέμνων (Μεμέκος) και Ανδρομάχη (Ανδρομαχείδιον) Σλήμαν, Marienbad, 1883 περίπου.
Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Τμήμα Αρχείων, Αρχείο Ερρίκου Σλήμαν

Με τον Σλήμαν απόντα για μεγάλα χρονικά διαστήματα η Σοφία είχε αναλάβει πρωτεύοντα ρόλο στην ανατροφή και επιμέλεια των παιδιών τους. Στο αρχείο του Ερρίκου Σλήμαν υπάρχουν περισσότερα γράμματα της Ανδρομάχης που ήταν η μεγαλύτερη από τα δύο παιδιά και λιγότερα από τον μικρότερο Αγαμέμνονα. Η Σοφία πάντα μετέφερε στον Ερρίκο τα νέα των παιδιών, ενώ μερικές φορές τα έβαζε να προσθέσουν μια-δύο αράδες στα δικά της γράμματα.

Ο Σλήμαν είχε και τρία παιδιά από τον πρώτο του γάμο με τη Ρωσίδα Ekaterina Lyshina: τον Sergei (1855-1939), την Natalya (1858-1869) και τη Nadezhda (1861-1935). Ο Σλήμαν βρισκόταν στο ταξίδι του μέλιτος με τη Σοφία όταν έμαθε για τον θάνατο της κόρης του Natalya. Η Σοφία σε γράμμα προς τον πατέρα της περιέγραψε τις δύσκολες ώρες που πέρασαν. Όταν έφτασε η είδηση, «έλαβεν μορφήν ως νεκρός, επί τρεις μέρες».

Στο αρχείο του Ερρίκου Σλήμαν βρίσκονται περίπου 115 γράμματα από την Nadezhda και 411 γράμματα από τον Sergei που δείχνουν ότι ο Σλήμαν διατηρούσε στενή επαφή με τα παιδιά του από τον πρώτο γάμο. Καθώς τα περισσότερα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, είναι γραμμένα στα ρωσικά, αδυνατούμε να κατανοήσουμε σε βάθος τις σχέσεις τους. Πάντως φαίνεται ότι η Σοφία διατηρούσε καλές σχέσεις με τα παιδιά του Ερρίκου, τουλάχιστον με τον Sergei. 

 

border-element

8. ΟΥΣ Ο ΘΕΟΣ ΣΥΝΕΖΕΥΞΕΝ

Η ανέγερση του μεγάρου Ιλίου Μέλαθρον διάρκεσε τρία χρόνια (1878-1880). Ήταν όνειρο ζωής για τον Ερρίκο, όχι όμως και για τη Σοφία που ήταν συναισθηματικά δεμένη με το πρώτο τους σπίτι, στην οδό Μουσών. Το μέγεθος και η πολυτέλεια του νέου σπιτιού της θύμιζαν περισσότερο μουσείο παρά σπίτι. 

«… ορώ ότι αι Μοίραι πολλά μεν επουλώσαντο ημείν πικρά πολλά δε και ηδεία· επειδή δε ατενίζειν ειωθώμεν τα παρεληλυθότα διά ροδοειδούς καλύπτρας, επελανθανόμενοι των παρεληλυθότων δεινών. Μεμνημένοι δε μόνον των ηδέων, ου δύναμαι αρκούντως εγκωμιάζειν τον ημέτερον γάμον και γαρ ουκ επαύσω ποτέ ούσα μοι άλοχος προσφιλής και εταίρος αγαθός και κυβερνήτης εν ταις δυσκολίαις πιστός έτι δε συνέμπορος φιλόφρων και μήτηρ των ου τυχουσών»

Μετά τον θάνατο του Ερρίκου η Σοφία έζησε στο Ιλίου Μέλαθρον μέχρι το 1926, όταν μετακόμισε στο Παλαιό Φάληρο. Το Ιλίου Μέλαθρον υπήρξε για δεκαετίες κοινωνικό και πνευματικό τοπόσημο της Αθήνας, με τη Σοφία και την κόρη της Ανδρομάχη, ως φιλόξενες οικοδέσποινες να τιμούν την υστεροφημία του Σλήμαν. 

 

Το Ιλίου Μέλαθρον, 1900 περίπου.
Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Τμήμα Αρχείων, Αρχείο Oscar Broneer
border-element

ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ



  • Βασιλικού, Ν. 2011. Το χρονικό της ανασκαφής των Μυκηνών 1870-1878, Αθήνα.
  • Daleziou, E. and N. Vogeikoff-Brogan, 2022. The Stuff of Legend: Heinrich Schliemann’s Life and Work. Celebrating the Bicentennial of His Birth (https://schliemannlegend2022.gr/index.php/en/)
  • Herrmann, J., E. Maaß, C. Andree, and L. Hallof, c. 1990. Korrespondenz zwischen Heinrich Schliemann und Rudolf Virchow: 1876-1890, Berlin.
  • Κουλμάση, Δ. 2006. Σλήμαν & Σοφία: Μια ιστορία αγάπης, Αθήνα
  • Μπόμπου-Πρωτόπαπα, Ε. 2005. Σοφία Εγκαστρωμένου-Σλήμαν: Γράμματα στον Ερρίκο, Αθήνα.
  • Trail, D. A. 1986. “Schliemann’s Acquisition of the Helios Metope and his Psychopathic Tendencies,” Myth, Scandal, and History: The Heinrich Schliemann Controversy and a First Edition of the Mycenaean Diary, ed. W. M. Calder III and D. A. Traill, Detroit, 48-80.
  • Poole L. and G. 1967. One Passion, Two Loves: The Schliemanns of Troy, London.
  • Stager, J. 2022. “Sophia’s double: photography, archaeology, and modern Greece,” Classical Receptions Journal 20, 1–42.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ



  • ΟΡΓΑΝΩΣΗ 
    Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Τμήμα Αρχείων
  • ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ 
    Ναταλία Βογκέικωφ-Brogan 
    Λήδα Κωστάκη
  • ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΚΘΕΣΗΣ 
    MainSys